Dersin Adı | Meslek Etiği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TS 205 | Güz/Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere temel etik değerler ve mesleği ile ilişkili etik davranış özellikleri konusunda farkındalık kazandırılmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, temel etik teorilerin savları, etik sorunların ve ilkelerin yapısı ve bunların meslek etiğiyle olan ilgisi incelemeyi; Etik karar verme, bireysel, sosyal sorumluluklar ve mesleğin doğası, mesleki etik kodları ve sorumluluk tartışmaları ile kişinin bireysel karakterine ve mesleki sorumluluklarına dair farkındalık kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı Etik ve Meslek Etiğine Giriş | Kuçuradi, İoanna, Etik, Ankara (2011): Türkiye Felsefe Kurumu .s.s. 1-14. |
2 | Etik, ahlak ve meslek etiği kavramları | Pieper Annemarie, Etiğe Giriş, İstanbul: 2012, Ayrıntı Yayınları. S.s.30-60. Meslek Etiği, Emel Bahar, İstanbul: 2014, Detay Yayıncılık, Eğitim Dizisi, s.s. 1-26 |
3 | Etik kuramları | Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği, Ankara (2013): Nobel. S.s. 39-52 Meslek Etiği, Emel Bahar, İstanbul: 2014, Detay Yayıncılık, Eğitim Dizisi, s.s. 27-52 |
4 | Etik kuramları | Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği, Ankara (2013): Nobel. S.s. 39-52 Meslek Etiği, Emel Bahar, İstanbul: 2014, Detay Yayıncılık, Eğitim Dizisi, s.s. 27-52 |
5 | Evrensel Etik İlkeler | Kurban, Mustafa ve Özdaşçı Abdullah, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi, Ankara (2005): Palme Yayıncılık. S.s. 111-121. |
6 | Evrensel Etik İlkeler | Meslek Etiği, Emel Bahar, İstanbul: 2014, Detay Yayıncılık, Eğitim Dizisi, s.s. 67-72 |
7 | İnsan Hakları ve Hasta Hakları | Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği, Ankara (2013): Nobel. S.s. 39-52 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Meslek Etiği | Kurban, Mustafa ve Özdaşçı Abdullah, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi, Ankara (2005): Palme Yayıncılık. S.s. 77-110 |
10 | Sağlık Hizmetlerinde Meslek Etiği İlkeleri | Kurban, Mustafa ve Özdaşçı Abdullah, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi, Ankara (2005): Palme Yayıncılık. S.s. 77-110 |
11 | Sağlık Hizmetlerinde Meslek Etiği İlkeleri | Meslek Etiği, Emel Bahar, İstanbul: 2014, Detay Yayıncılık, Eğitim Dizisi, s.s. 27-52 |
12 | Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları | Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği, Ankara (2013): Nobel. S.s. 105-126 Meslek Etiği, Emel Bahar, İstanbul: 2014, Detay Yayıncılık, Eğitim Dizisi, s.s. 93-115 |
13 | Etik Değerlere Uygun Davranışların Sonuçları | Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği, Ankara (2013): Nobel. S.s. 35-37 |
14 | Olgu Tartışma | Kuçuradi, İoanna, Etik, Ankara (2011): Türkiye Felsefe Kurumu .s.s. 1-14. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | - |
16 | FİNAL |
Ders Kitabı | • Tepe, Harun, Etik ve Meslek Etikleri, Ankara:2009, Türkiye Felsefe Kurumu. • Pieper Annemarie, Etiğe Giriş, İstanbul: 2012, Ayrıntı Yayınları. • Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği, Ankara (2013): Nobel. • Kurban, Mustafa ve Özdaşçı Abdullah, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi, Ankara (2005): Palme Yayıncılık. • Meslek Etiği, Emel Bahar, İstanbul: 2014, Detay Yayıncılık, Eğitim Dizisi, • Kuçuradi, İoanna, Etik, Ankara (2011): Türkiye Felsefe Kurumu • Platon, Sokrates’in Savuması, İstanbul: 2006, Kabalcı Yayınevi. • Nikmomakhos’a Etik, Aristoteles, Ankara: 1998, Ayraç Yayınevi. • Kant, Immanuel, Pratik Aklın Eleştirisi, Ankara: 1994, Türkiye Felsefe Kurumu. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 35 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | - | 0 | |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 5 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 6 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | |
Final Sınavı | 1 | 14 | |
Toplam | 80 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | |||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. | |||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | |||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | |||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | |||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | |||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder | |||||
13 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest